6 стъпки как да оценяваме труда си

Съдържание

    Оценката на труда е висша форма на самооценка. Тя трябва да е премерена, сигурна, но никога подценяваща усилията ни. Да определиш цена на продукт е едно, на услуга – доста по-трудно, но и при двете има общи елементи. На мен също винаги ми е трудно да определям цена, но с времето се свиква, обещавам.

    Ето какви стъпки следвам още от 2013 година, когато правех бижута, за да определям цената на труда си:

    1. Проучване на пазара

    На първо място, винаги проучвайте какво предлага и какво търси пазарът в тази област, в която искате да работите. Независимо дали става дума за дизайн, статия, консултиране – винаги е хубаво да влезете в някоя група във Facebook или в сайт, предлагащ подобни услуги и да видите какви суми предлагат клиентите за тях и офертите на бъдещите ви конкуренти.

    Когато видите висока цена, не забравяйте, че най-вероятно става дума и за човек с повече опит, но не е задължително. Ако нямате такъв, не ви съветвам да се целите толкова високо. Съобразете се с факторите и бъдете готови да направите отстъпка, дори цената да ви звучи примамлива.

    2. Определете си цена за час работа

    Не е хубаво да подбивате пазара, но и не се надценявайте прекалено, ако сте начинаещ. Подбиването на цена е вредно и за вас. Творческата работа изисква енергия и повече усилия. Трудно е да работите нещо такова 9-10 часа без прекъсване, а да е нужно, за да достигнете добра дневна ставка. Затова трябва да зададете такава сума, която да ви гарантира, че събирайки часовете за деня, общата сума да ви устройва. В началото имайте предвид, че може да не откриете достатъчно проекти за целодневна работа, но това не бива да ви демотивира.

    Седнете и определете колко искате да вземате на час. Например, 20 лева. Така, ако една задача ви изисква 10 часа, ще поискате 200 лв. Звучи просто до момента, но определянето на цена на час труд е много повече от просто цифра и сега предстои да ви покажа защо…

    3. Материали, труд, допълнителна работа

    Не забравяйте да включите всяка стъпка от завършването на задачата във формирането на цената. Ето едно примерно разпределение от мен:

    • Планиране
    • Проучване
    • Изпълнение
    • Проверка/Редакция
    • 1 корекция по желание на клиента

    Точно така, всичко това взема участие във формирането на цената на услугите на копирайтъра. Виждате, че е много повече от самото изпълнение на задачата. Ако темата, на която пиша е по-трудна и изисква повече време за проучване, аз включвам в определянето на цената пълното време, което отделям, когато давам оферта. Не само това за написването, защото на мен ми е отнело повече. Вземам предвид също, че след като го напиша, ще го редактирам и прочета поне още 2-3 пъти. Особено, когато е на английски език, този етап може да отнеме много време. Освен това, напълно нормално е клиентът да поиска нещо да поправите или добавите. Имайте предвид и такъв сценарий.

    И то какво стана. Ако самото изпълнение е 5 часа, да кажем, останалите елементи отнемат още толкова. Ако пък е дребна задача в очите на възложителя, то повярайте ми, за вас може да не е и да не отнеме 1 час, както изглежда първоначално. Не е адекватно да работите цял ден за парите, които принципно бихте вземали на час, нали?

    Бих дала следния съвет: Никога не казвайте цена на прима виста. Дайте си време, обмислете какво точно се изисква от вас. Много важно! Задавайте въпроси, за да разберете какво ще очаква клиентът. После сметнете времето, с всичките му компоненти и тогава казвайте сума.

    4. Не забравяйте всички разходи, които имате

    Освен отделните компоненти за реализирането на една задача, не забравяйте, че имате и други разходи. Токът, който използвате – звучи смешно да го включвам, но! Един графичен дизайнер, например:

    Когато работи към компания, тя му предоставя цялото оборудване – таблет, компютър и програми, които, както знаем всички, хич не са евтини. Тя му осигурява място, на което да работи. Кафе/вода, които консумира през деня, платен отпуск и месечно осигуряване!

    Когато работиш на свободна практика, ти си си работодател, дори възложителят да ти е шеф. Казвам го в смисъл, че за да си пуснеш отпуск седмица, трябва другите три от месеца или няколко месеца да работиш малкооо повече, за да покриеш редовните разходи и да реализираш належащите задачи. Също така си плащаш осигуровки и данъци сам. Тъжно, но факт.

    Това значи, че като теглим чертата в края на месеца, трябва да имаш едни 300-400-500 лв. отгоре от необходимите за живот, за да можете да покриете тези разходи и да съществувате нормално в държавата ни. Не забравяйте този факт при формирането на цената си на час, защото иначе няма да ви излязат сметките накрая.

    5. Определете трудността на задачата

    Както споменах, някои задачи са по-трудни от други. Ако пиша за механика на английски, няма да искам толкова колкото за статии за готварство на български. Ако задачата е многокомпонентна, също и трябва да се вложи повече творчество и лични идеи, не е като да трябва да перифразираме текст. Всеки си има ниша, в която работи и неща, които я заради опит, я заради интереси и образование, разбира повече.

    Така че е напълно нормално да искаме повече за нещо, което ни е непознато и е специализирано. Стига да не надхвърля много средната цена на пазара. Затова преценявайте, приемайки задача. Все пак, не всичко е пари и трябва това, което правим да ни е интересно и приятно. Иначе си проличава в крайния резултат и може клиентът да не остане доволен, което не е добре за вас.

    6. Предвидете, че може да се наложи да смъкнете цената

    Този момент е много търговски и аз съм наясно с него заради средата, в която съм израснала. Обичайно, при фрийланс услугите, изпълнителят дава оферта за дадена задача. След предоставяне на портфолио от няколко човека, възложителят решава на кого да я даде.

    Често може да се случи клиентът да поиска малко смъкване на цената. Затова в дадени ситуации, при клиенти, с които тепърва започвам работа, си позволявам да предвидя този марж, за да гарантирам, че ще се случат нещата. Иначе може да е доста неприятно да се настроиш, че ще работиш по нещо, което ти допада и да отпадне заради някаква малка сума. Всеки се стреми да му излезе по-изгодно, но не бива да обезценяваме труда си.

    Вижте Още

    5 мита за фрийланс практиката

    Да си фрийлансър е голяма отговорност и благодат в същото време. Ето обаче пет мита…

    5 техники за подобряване на техническото писане

    Силата на доброто техническо писане се крие в неговата достоверност и автентичност. А най-добрият начин…
    ascentdevelopment company

    Ascent Development: Защо е важно как правим сайта си?

    Едно интервю със сепциалистите от Ascent Development

    Отзиви

    Боряна Момчилова

    Главен редактор на „Животворна“ Управител на дигитална агенция „ДУМАМ”

    Работя с Деница от около 6 месеца. Още в началото тя ме спечели със своя професионализъм,
    точност и коректност при изпълнението на задачите си като копирайтър. Текстовете, които
    създава, са лесни за четене, актуални и привличащи интереса на аудиторията. Към момента
    нейни статии са сред най-четените в сайта „Животворна“.

    Освен това Деница създава постове за Facebook и Instagram за наши клиенти, които се
    отличават с интригуващ стил и отговарят на всички маркетинг изисквания.

    Качествата, които много ценя в Деница, са: отговорността при поет ангажимент, детайлното
    изпипване на всеки текст, умението бързо да се учи и адаптира, спазването на крайни срокове
    и ентусиазмът за работа.

    Деница е професионалист, на когото спокойно възлагам задачи, които да бъдат успешно
    изпълнени от начало до край, без нужда от моята намеса.

    Симеон Беневреков

    Forthweb Studio

    Съвместната ни работата с Деница беше изключително полезна. Проектът беше разработка
    на социална E-learning платформа и Дени определено успя да разработи подходящо
    съдържание, което да представи концепцията на платформата по максимално семпъл и
    същевременно завладяващ начин.

    Виктор Хаддад

    Ascent Development

    Дени е изключителен професионалист. Тя вниква много бързо в работния процес и лесно
    достига желания резултат.

    Лилия Манолва

    Хюман дизайн специалист

    Разпознах Дени като точния за себе си човек още от първата ни лична среща! Освен, че
    работата ѝ дава резултати (което безспорно е най-важното), се радвам на нейния
    индивидуален подход, отношение, високо ниво на организираност и внимание към детайла.