5 техники за подобряване на техническото писане

Съдържание

    Когато бях малка и исках нещо за ядене, баба винаги казваше „Ние работим по желание на клиента“. Е, и аз работя по ваше желание и днес предоставям статията, която поискахте – Още техники за подобряване на техническото писане. Първите пет, за които говорих в този пост бяха следните:

    • Преработвай и коригирай – четеш го и виждаш, че може да бъде по-добре? Не се отказвай. Направи го по-добре. С времето ще усещаш по-бързо как да го напишеш точно в целта
    • Използвай прости думи и фрази – „по-простото е повече“. Някои думи няма как да бъдат избегнати, ако става въпрос за специализирана сфера. Има ли по-прост начин да го кажеш обаче? Направи го
    • Постарай се да се усети „гласът“ – ако пишеш за бранд, трябва да се усети мисията му в текстовете ти. Ако пишеш за коуч – неговият личен тон
    • Първо ти трябва да разбереш написаното – винаги казвам, че първата стъпка, е човекът, който пише, да разбира смисъла на всяка една дума. Ако нещо не ти е ясно, смени или прочети повече по въпроса, но не пиши за нещо, което не разбираш
    • Говори на конкретен човек или аудитория – общите послания не оставят следа. Насочи продуктовия си текст към конкретен човек. Ако не е възможно, към най-малката определяема група

    Разбира се, аз имам какво да извадя още от шапката с хакове и съвети. Затова ви подбрах още пет полезни съвета, които ще ти помогнат в подобряването на техническото писане.

    1. Използвай примери

    Въпреки че винаги трябва да сме детайлни при писане, не бива да забравяме, че понякога обяснението е най-лесно чрез примери.  В идеалния случай примерите, които даваш, трябва да представят реалистичен сценарий, с който читателят може да се сблъска. Например, ако пишеш ръководство за дадено оборудване, можеш да опишеш за читателя как трябва да изглежда и да се усеща, ако дадена част е в правилната позиция, или какви са признаците, че тя може да се повреди.

    2. Ангажирай читателите

    Включи аудиторията в текстовете си. Ако обясняваш даден въпрос пасивно, което е характерно при създаването на технически текстове, може да загубиш вниманието им. Затова е по-добре да заложиш на активното включване: „Случвало ли ти се е?“ или „Знаеш ли, че ако правиш това…“. Не е задължително да го правиш във всеки текст – хубаво е да има баланс – като във всяко нещо. Но е доказано, че хората обичат да четат за себе си и да имат усешането, че всичко е предназначено точно за тях и за никой друг, както и да са част от дадена група.

    3. Цитирай внимателно и използвай достоверни източници

    Силата на доброто техническо писане се крие в неговата достоверност и автентичност. А най-добрият начин да докажеш, че съдържанието ти притежава такива качества, е да използващ доказани източници, които да потвърдят твърдението ти. Референциите могат да бъдат под формата на допълнителни ресурси, които се занимават подробно с определени части от темата, която засягаш. Те могат да бъдат и визуални помощни средства като инфографики или дори статистически данни, които доказват или изясняват дадена точка. Изследвания показват, че 52,6% обръщат по-голямо внимание на съдържанието, когато е интерактивно.

    4. Пиши универсално

    В зависимост от естеството на текста, който пишеш, може да се наложи да го актуализираш периодично, ако включва определени данни. Въпреки това трябва да се съсредоточиш върху това да направиш писането си възможно най-непреходно. Ако все пак се налага да споделиш конкретна информация, която е временна или зависима от времето, обясни за какво става дума към конкретния момент и че е валидна към определена дата: „Към 5 февруари 2024 г. копирайтърите само в САЩ са над 130 хил.“.

    5. Подготви структурата предварително

    Важно е да структурираш информацията в поста или статията си по тематичен и логичен начин. Например, ако някой чете текста, за да намери решение на даден проблем, ще открие ли списък със задачи, които да му помогнат да разреши казуса? Ще може ли да се ориентира къде да открие този списък при следващо чете. Хубаво е да има яснота в текста ти и това се постига най-лесно, когато първо сформираш структурата му и след това попълниш със съдържание.

    Вижте Още

    ascentdevelopment company

    Ascent Development: Защо е важно как правим сайта си?

    Едно интервю със сепциалистите от Ascent Development

    Топ фрийланс професии през 2024 г.

    Фрийланс светът през 2024 г. е изпълнен с възможности за тези, които са готови да…
    Call to action CTA

    Call-to-action (CTA) – 5 причини да гo включите

    Призивите за действие (Call-To-Actions - CTA) са съществена част от всеки уебсайт. Те могат да…

    Отзиви

    Боряна Момчилова

    Главен редактор на „Животворна“ Управител на дигитална агенция „ДУМАМ”

    Работя с Деница от около 6 месеца. Още в началото тя ме спечели със своя професионализъм,
    точност и коректност при изпълнението на задачите си като копирайтър. Текстовете, които
    създава, са лесни за четене, актуални и привличащи интереса на аудиторията. Към момента
    нейни статии са сред най-четените в сайта „Животворна“.

    Освен това Деница създава постове за Facebook и Instagram за наши клиенти, които се
    отличават с интригуващ стил и отговарят на всички маркетинг изисквания.

    Качествата, които много ценя в Деница, са: отговорността при поет ангажимент, детайлното
    изпипване на всеки текст, умението бързо да се учи и адаптира, спазването на крайни срокове
    и ентусиазмът за работа.

    Деница е професионалист, на когото спокойно възлагам задачи, които да бъдат успешно
    изпълнени от начало до край, без нужда от моята намеса.

    Симеон Беневреков

    Forthweb Studio

    Съвместната ни работата с Деница беше изключително полезна. Проектът беше разработка
    на социална E-learning платформа и Дени определено успя да разработи подходящо
    съдържание, което да представи концепцията на платформата по максимално семпъл и
    същевременно завладяващ начин.

    Виктор Хаддад

    Ascent Development

    Дени е изключителен професионалист. Тя вниква много бързо в работния процес и лесно
    достига желания резултат.

    Лилия Манолва

    Хюман дизайн специалист

    Разпознах Дени като точния за себе си човек още от първата ни лична среща! Освен, че
    работата ѝ дава резултати (което безспорно е най-важното), се радвам на нейния
    индивидуален подход, отношение, високо ниво на организираност и внимание към детайла.