Колко редакция е прекалено много и кога да спрем?

Съдържание

    След написването на една статия или копи е нормално да следва редакция. Както в художествените текстове обаче, е напълно възможно да редактираме прекалено много и да се увлечем. Как да разберем, че редакцията е достатъчна и кога да спрем? Нека разгледаме по-подробно този често пренебрегван процес от копирайтърската работа.

    В какво се състои добрата редакция всъщност?

    Благодарение на aceseditors намерих доста добър материал за редактирането. То е насочено към писателите, но копирайтърите са реално писатели и редактори в едно, така че смятам, че е подходящ. В него се споделя гледната точка на Роб Рейналда – автор на „Защо редакторите пият“. Ето какво казва той:

    „Всеки път, когато редактирате добре, помагате на професията. Бъдете смели, бъдете последователни, не се страхувайте от тезауруса* и използвайте речника си.“ – Роб Рейналда

    *Тезàурус в съвременната лингвистика e особен вид речник с обща или специална лексика, в който се посочват семантични отношения между лексикалните единици.

    За начало Рейналда споделя няколко подробности за близо 10-годишната си работа в Ragan Communications:

    „Всички ние имаме общ занаят… ние сме убийци. Ние сме тези, които убиват любимите образи!“ Той обяснява, че писателите понякога се чувстват ограбени, когато произведенията им са силно редактирани. Рейналда каза, че всички редактори на текстове трябва да определят приоритети при редактирането в следния ред на важност:

    • Читателят
    • Клиентът
    • Егото на писателя и редактора

    Когато става въпрос за редактиране, „това, което е важно, е намирането на златната среда, в която да предадете посланието по начин, по който то достига и въздейства на читателя“, казва Рейналда. Той споделя, че е нормално редакторите да „доизкусуряват“ текста, но трябва да го правят правилно. Ето и четирите важни момента при писането и редактирането за него:

    • Ясно
    • Завършено
    • Убедително
    • Кратко

    Рейналда казва, че на бюрото си в работата има бейзболна топка, с която си играе, докато прелиства текста за първи път. „Преди да погледнете заглавието, погледнете броя на думите“, заявява той.

    „Хората не знаят как да се измъкнат от собствения си вътрешен глас, когато пишат“, каза той. (Аз лично бих вмъкнала, че това е едно от най-важните неща за копирайтъра. Да може да се нагоди така, че текстът да звучи като клиента му, а не като самия него.)

    За финал Рейналда казва, че целта на всеки редактор трябва да бъде да гарантира, че текстът, който предоставя е ясен и разбираем за читателите. Накрая той споделя: „Истинският въпрос е следният: Дали редактирате достатъчно?“

    Редактираш ли достатъчно?

    Дадох ви малко поглед върху визията на един известен редактор, защото копирайтингът, за мен, не бива да се опредметява до степента на „просто текстче на реклама“. Когато говорим за истински креативно съдържание за бизнеса, то копирайтърът си е стандартен писател. Плюсът е, че той си е и редкатор. На въпросът „Редактираш ли достатъчно?“ – какво значи достатъчно? Копитата и статиите следва да са също кратки и ясни. Прости изречения, точни послания. Достатъчното идва, когато постигнем тази цел. Ако едно изречение е 5-6 реда, значи не сме приключили с редакцията.

    Кога да спрем с редакцията?

    Когато пиша текст, обичам да си давам поне един ден отгоре в срока. Правя го, защото ми се иска, когато напиша нещо, да го прочета след 10 или 20 часа и чак след това да го изпратя. Защо? Защото така ще има максимум два пъти редакция и ще мога да погледна по друг начин текста. Когато бързам и трябва да го изпратя веднага, често го чета пет или шест пъти и много редактирам, а крайният вариант не ми харесва толкова. Това е методиката, която аз съм си избрала. Може да я изпробвате и да ви допадне, кой знае.

    Редактирането е пипкав процес, но реално е черешката на тортата, така че не го подценявайте. Отделете му нужното време без да се увличате, защото твърде многото редактиране може да осакати текстовете ви.

    Вижте Още

    Да хакнем продуктивността: 5 съвета за фрийлансъри

    Работата на свободна практика се превърна в конкурентна сфера поради нарастващото търсене на гъвкави и…
    Call to action CTA

    Call-to-action (CTA) – 5 причини да гo включите

    Призивите за действие (Call-To-Actions - CTA) са съществена част от всеки уебсайт. Те могат да…

    Как да си направим перфектното фрийланс портфолио

    Независимо дали си опитен професионалист, или тепърва започваш кариерата си, добре доброто портфолио показва твоите…

    Отзиви

    Боряна Момчилова

    Главен редактор на „Животворна“ Управител на дигитална агенция „ДУМАМ”

    Работя с Деница от около 6 месеца. Още в началото тя ме спечели със своя професионализъм,
    точност и коректност при изпълнението на задачите си като копирайтър. Текстовете, които
    създава, са лесни за четене, актуални и привличащи интереса на аудиторията. Към момента
    нейни статии са сред най-четените в сайта „Животворна“.

    Освен това Деница създава постове за Facebook и Instagram за наши клиенти, които се
    отличават с интригуващ стил и отговарят на всички маркетинг изисквания.

    Качествата, които много ценя в Деница, са: отговорността при поет ангажимент, детайлното
    изпипване на всеки текст, умението бързо да се учи и адаптира, спазването на крайни срокове
    и ентусиазмът за работа.

    Деница е професионалист, на когото спокойно възлагам задачи, които да бъдат успешно
    изпълнени от начало до край, без нужда от моята намеса.

    Симеон Беневреков

    Forthweb Studio

    Съвместната ни работата с Деница беше изключително полезна. Проектът беше разработка
    на социална E-learning платформа и Дени определено успя да разработи подходящо
    съдържание, което да представи концепцията на платформата по максимално семпъл и
    същевременно завладяващ начин.

    Виктор Хаддад

    Ascent Development

    Дени е изключителен професионалист. Тя вниква много бързо в работния процес и лесно
    достига желания резултат.

    Лилия Манолва

    Хюман дизайн специалист

    Разпознах Дени като точния за себе си човек още от първата ни лична среща! Освен, че
    работата ѝ дава резултати (което безспорно е най-важното), се радвам на нейния
    индивидуален подход, отношение, високо ниво на организираност и внимание към детайла.